R.Zaleski R.Zaleski
1462
BLOG

„Niedouczony” kapitan Protasiuk

R.Zaleski R.Zaleski Polityka Obserwuj notkę 13

Większość z prezentacji raportu Millera jak i wniosków końcowych dotyczyła błędów w wyszkoleniu pilotów i błędów które jakoby popełnili. Sugeruje to niski poziom ich umiejętności. Powtarzają to media na całym świecie powołując się na oficjalne, polskie pochodzenie tych informacji.

W książce Leszka Szymowskiego „Zamach Smoleński” rozdział I nosi nazwę „Kapitan Arek” . Protasiuk od dzieciństwa chciał latać. Dlatego trafił do Dęblina gdzie skończył Liceum Lotnicze a następnie w 1997 szkołę oficerską z wyróżnieniem. Po niej trafił do jednostki w której służył do końca. „Miał uprawnienia do wykonywania lotów w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych. Zdobył także uprawnienia pilota doświadczalnego dla TU 154M” i dalej „ On był najlepszym pilotem tupolewów w Polsce. Tę opinie podziela dziś wiekszosć jego kolegów(...) I nic dziwnego, bo od pierwszych lat slużby latał w najtrudniejszych kierunkach. Podczas gdy jego koledzy latali do Brukseli (..) on pilotował samoloty transportowe do Afganistanu, Iraku czy Czadu.”
Studiował podyplomowo. Potem jako jeden z nielicznych zdobył uprawnienia do przewozu Vipów. „To przywilej który przyznaje się tylko najlepszym pilotom po bardzo trudnych testach”. Pilotem prezydenta był od 2008 roku. 4 tego lutego 2010 został wyróżniony za powrót z Haiti z niesprawnym autopilotem. Odznaczenie wręczył mu gen. Błasik.
A co sadzą obcokrajowcy?
Major Aleksander Kończyk – pracownik lotniska w Smoleńsku określił lądowanie Protasiuka 7go 04 jako „koronkowa robotę”, „Ci piloci byli doskonale wyszkoleni . Oskarżanie ich trzy dni później o to że podjęli błędną decyzję i spowodowali katastrofę to obelga. To byli fachowcy najwyższej klasy”
Benito Gapalos – kontroler lotu z Puerto Rico „ W końcu pojawił się nad pasem i perfekcyjnie posadził samolot. Chwilę później dowiedzieliśmy się że mieli awarię systemu sterowania. Aż zaniemówiłem z wrażenia. Tak lądować bez systemu sterowania? Czegoś takiego nigdy przedtem nie widziałem. Ten facet to musiał być mistrz nad mistrzami.”


Reszta załogi:

„Śp. Robert Grzywna- II pilot, rówieśnik kpt. Protasiuka. Absolwent Szkoły w Dęblinie oraz Zarządzania Ruchem Lotniczym na Akademii MON. Perfekcjonista. Koledzy lubili z nim latać, wiedzieli, że na nim zawsze można polegać. W spec pułku od 13 lat. W powietrzu spędził ponad 3 500 godzin.

Nawigator. Śp. Artur Ziętek. Miłośnik lotnictwa od przedszkola. W 2001 roku ukończył Szkołę Orląt na kierunku pilot śmigłowca i samolot odrzutowego. Po studiach latał na samolotach Orlik w macierzystej jednostce w Radomiu. Był świetnym pilotem i instruktorem- wg opinii dowódcy, ppłk Sławomira Karpete. Miał opinię opanowanego odpornego na stres i spokojnego lotnika,. Jako pilot od 9 lat, w tym 3 rok w spec pułku.

Technik pokładowy, śp. chorąży Andrzej Michalak. 36 lat-tak jak pozostali koledzy, fascynat lotnictwa od dziecka. W spec pułku od 12 lat. Absolwent Szkoły Podchorążych Personelu Technicznego Lotnictwa. 330 godzin nalotu.”

Główne wnioski z raportu:
niewłaściwa współpraca załogi powodująca nadmierne obciążenie dowódcy statku powietrznego w ostatniej fazie lotu;
niedostateczne przygotowanie załogi do lotu;
niedostateczna wiedza członków załogi w zakresie funkcjonowania systemów samolotu oraz ich ograniczeń;
niewłaściwe wzajemne monitorowanie czynności członków załogi oraz brak reakcji na popełniane błędy;
nieprawidłowy dobór składu załogi do realizacji zaplanowanego zadania;

Oby kiedyś polscy politycy osiągnęli poziom profesjonalizmu równy umiejętnościom lotników którzy ich przewożą.


http://forum.smolensk-2010.pl/archive/index.php/thread-574.html
http://newsne.nowyekran.pl/post/22139,macierewicz-to-nie-jest-raport-to-stek-bzdur
 

R.Zaleski
O mnie R.Zaleski

jakość polityki = jakość życia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka